آخرین اخبار
کد مطلب: 136492
صالحي: به زودي غني سازي ۲۰ درصد را آغاز خواهيم کرد/ شهيد سليماني دورانديش بود
تاریخ انتشار : 1399/10/13 10:14:49
نمایش : 1005
رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به نامه ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت که به زودي غني سازي 20 درصد در فردو آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، به نقل از خبرگزاري فارس، علي‌اکبر صالحي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي با حضور در برنامه «قرار قاسم» در شبکه ۵ سيما، به تشريح مجاهدت‌ها و ايثارگري‌هاي شهيد سپهبد قاسم سليماني پرداخت و گفت که غني سازي ۲۰ درصد به زودي آغاز خواهد شد.

*انشاءالله به زودي ۲۰ درصد را آغاز خواهيم کرد/ رئيس جمهور بايد دستور را بدهد

صالحي در اين گفت‌وگو درباره آغاز غني سازي ۲۰ درصد و آمادگي سازمان انرژي اتمي در اين خصوص گفت: نامه‌اي به نماينده جمهوري اسلامي در آژانس بين‌المللي در وين داده‌ايم که تسليم اين نهاد شود. به اعتبار مصوبه مجلس مي‌خواهيم غني سازي ۲۰ درصد را آغاز کنيم، چون بايد به آژانس اعلام کنيم بازرسان اين نهاد بيايند برخي چيزهايي که پلمب شده را فک پلمب کنند.

وي توضيح داد: کپسول‌هاي گاز اورانيوم را بايد عوض کنيم. الان کپسول گاز اورانيوم طبيعي وصل است و غني سازي چهار درصد انجام مي‌دهيم. حالا بايد چهار درصد را وصل کنيم تا ۲۰ درصد را توليد کنيم. اين بايد تحت نظارت آژانس باشد اعلام کرديم در آينده نزديک مي‌‌خواهيم اين کار را انجام دهيم و شما هم اقدامات لازم را انجام دهيد.

معاون رئيس جمهور خاطرنشان کرد: ما بايد مصوبه مجلس را اجرا کنيم و مصوبه مجلس و قانون است، آيين‌نامه‌اي را نيز دولت در اين ارتباط درباره چگونگي اجراي آن را نوشته است. انشاءالله به زودي ۲۰ درصد را آغاز خواهيم کرد. رئيس جمهور بايد دستور را بدهد. دستور اوليه را دادند که ما نامه را داديم و به آژانس اعلام کرده‌ايم. ما سربازي هستيم که دستمان روي ماشه است و فرمانده دستور دهد شليک کنيم. اين آمادگي را داريم و انشاءالله در اسرع وقت توليد مي‌کنيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي براي آغاز غني سازي ۲۰ درصد در فردو گفت که اين کار خيلي سريع انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، خبرنگار روزنامه وال‌استريت ژورنال ديروز خبر داد که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شوراي حکام اطلاع داد که ايران در تاريخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دي ۱۳۹۹) نامه‌اي ارسال کرده و در آن از قصد خود براي توليد اورانيوم غني شده ۲۰ درصد در فردو را در راستاي طرح مجلس ايران اعلام کرده است.

خبرنگار وال‌استريت ژورنال ادامه داد که ايران اعلام نکرده که چه زماني غني‌سازي ۲۰ درصد را آغاز خواهد کرد و همچنين در اين نامه اعلام شده که ايران تا ۲۰ درصد غني سازي خواهد کرد و معلوم نيست که اين بدان معناست که آيا غني سازي اورانيوم را به ۲۰ درصد يا کمتر از آن مي‌رساند.

گفتني است، مجلس شوراي اسلامي در چارچوب گام‌هاي کاهش تعهدات هسته اي و نامه رئيس جمهور ايران به کشورهاي اروپايي، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران و همراهي کشورهاي اروپايي با آن، طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها را به تصويب نهايي رساند. براساس ماده ۱ مصوب اين طرح در راستاي تامين شروط ۹ گانه مقام معظم رهبري در خصوص توافق هسته‌اي ، سازمان انرژي اتمي ايران موظف است بلافاصله پس از تصويب اين قانون، جهت مسائل صلح آميز نسبت به توليد اورانيوم با غناي ۲۰درصد اقدام و سالانه به ميزان حداقل ۱۲۰ کيلوگرم آن را در داخل کشور ذخيره کند و همچنين سازمان مذکور موظف است نياز کشور براي مصارف صلح آميز به اورانيوم با غناي بالاي ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخير تأمين کند.

*شهيد سليماني شخصي دورانديش بود

به گزارش فارس، صالحي همچنين در اين برنامه ضمن گراميداشت ياد و خاطره فرماندهان شهيد مقاومت سردار سليماني و المهندس و همراهان شهيدشان اظهار داشت: دو انسان بزرگ و شخصيت برجسته را از دست داديم. اين شهداي عزيز اسوه‌هايي هستند که بايد به خوبي به ملت و نسل‌هاي آينده معرفي شوند، تا نسل‌ها بتوانند راه خودشان را پيدا کنند.
وي با بيان اينکه خبر شهادت سردار شوک بزرگي بود، عنوان کرد: نمي‌خواهم اسطوره سازي کنم، بلکه مي‌خواهم اسوه و الگوسازي کنيم. اسطوره با خيالات انسان در تماس است، ولي اسوه با واقعيات و صفات واقعي انسان در تماس است و راحت‌تر مي‌تواند آن را الگو قرار دهد و به ديگران مي‌گويد مي‌توانيد آن راه را دنبال کنيد. شهيد سليماني و ابومهدي المهندس جهاد اکبر را کردند بعد به جهاد اصغر رفتند. اول خودسازي کرده و به خودباوري رسيدند و در بستر دين و ايمان حرکت کردند و بعد جهاد في سبيل الله کرده و آثار ماندگاري از خود به جاي گذاشتند.
رئيس سازمان انرژي اتمي درباره اينکه آيا فکر مي‌کرديد آمريکايي‌ها دست به چنين اقدام تروريستي بزنند؟ اظهار داشت: وقتي به عنوان وزير خارجه منصوب شدم يکي دو هفته بعد اتفاقاتي در غرب آسيا و خاورميانه و شمال آفريقا رخ داد از تونس شروع شد و به ليبي و بحرين و ... همان بيداري اسلامي رخ داد. اين شرايط ايجاب مي‌کرد هفته‌اي چند بار جلسات مشترک داشته باشيم يا در وزارت خارجه يا دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي يا در شوراي عالي امنيت ملي و يا در محضر رهبر معظم انقلاب.

وي با بيان اينکه شهيد سليماني دورانديش بود، خاطرنشان کرد: وقتي اين اتفاقات رخ داد شهيد سليماني زود حدس زد که اين اتفاقات به چه سمت و سويي خواهد رفت به خصوص مسئله سوريه. قبل از سوريه بحث مصر بود که خيلي در مصر ورود پيدا کرد. در ليبي و تونس و مصر. چهار پنج بار در زمان آقاي مرسي به مصر رفتم. انقلاب در مصر آشفته بود و رهبر نداشتند و نمي‌دانستند دنبال چه کسي بروند.  شهيد سليماني خيلي سعي کرد اين فراق مصر را بعد از انقلاب پر کند.

صالحي گفت: شهيد سليماني به من مي‌گفتند ارتباطات بين سوريه و مصر را دوباره برقرار کنيد. با صحبتي که با گروه چهارگانه در آن زمان کرديم موفق شديم رابطه ارتباطاتي را برقرار کنيم. شهيد سليماني اين جاها کمک مي‌کرد. 

رئيس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان کرد: اگر سوريه مي‌ريخت، مقاومت يک رکن اساسي خود را از دست مي‌داد. لذا با دعوت سوريه از سردار سليماني و جمهوري اسلامي، ايشان ورود کرد. سوريه همچنان پايدار بود عليرغم اينکه در سوريه بر خلاف ديگر کشورها جنگ جهاني در سوريه عليه سوريه بود. شهيد در مقابل اين هجمه جهاني به کمک سوريه رفت. در ۹-۸ سال گذشته به يُمن دورانديشي و همت والاي شهيد سليماني سوريه پابرجا مانده است. ملت سوريه تلاش و مقاومت کرد، رهبر سوريه، بشار اسد هم رهبري مقاوم و معتقد بود، اما اگر کمک جمهوري اسلامي نبود، در شرايط سخت و دشواري قرار مي‌گرفت.
معاون رئيس جمهور با بيان اينکه در داخل هم برخي درباره موفقيت در سوريه مردد بودند، به ترديد مسلمانان پيش از فتح مکه اشاره کرد و گفت: شرايط در سوريه خوب نبود، اما شهيد سليماني با اطمينان خاطر به نصرت الهي ايمان داشت. افق وضعيت سوريه هنوز روشن نبود، اما براي کسي که در دل قضيه بود موضوع فرق مي‌کرد.
وي خاطرنشان کرد: حمايت رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين قضايا قدرت و اعتماد به نفس مي‌داد. الان بعد از ۹ سال حقانيت فرمانده‌اي که بر اساس عقلانيت و ايمان فرماندهي و در بستر دين حرکت مي‌کرد، جا افتاده است.
صالحي با بيان اينکه کار شهيد سليماني دو بخش نظامي و فرهنگي داشت، تصريح کرد: لازم بود برداشت عموم مردم و افکار عمومي کشورهايي که بيداري اسلامي در آنها اتفاق افتاده بود، از انقلاب اسلامي برداشت صحيحي باشد. لذا در اين کشورها روشنگري مي‌شد و با نخبگان آنها تماس برقرار مي‌کرديم.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: به توصيه شهيد سليماني به صدا و سيماي مصر رفتيم. سوال کردند چرا مي‌خواهيد مصري‌ها را شيعه کنيد. با استفاده از بيانات حضرت آقا گفتم بايد در ابتدا تعريف مشترکي از شيعه و سني داشته باشيم. اگر سني معنايش تبعيت از سنت حضرت رسول اکرم (ص) است، ما ايراني‌ها قبل از اينکه شيعه باشيم، سني هستيم و اگر شيعه حب اهل بيت باشد، شما مصري‌ها قبل از اينکه سني باشيد، شيعه هستيد. پس نه نياز است شما ما را سني کنيد و نه ما شما را شيعه کنيم. شهيد سليماني در اين وادي‌ها ورود کرده بود و اين آگاهي را در تعريف انقلاب اسلامي به مردم مصر مي‌داد.

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران همچنين با اشاره شجاعت سردار شهيد در حضور در جبهه‌هاي مختلف مقاومت تصريح کرد: شهيد به مراد خودش حضرت علي بن ابيطالب عليه السلام تأسي کرده است که عطوفت، رافت و رحمت بيکران داشت. به همين سياق آغوش شهيد سليماني محل عطوفت براي فرزندان يتيم و شهدا بوده است. از طرفي هم دست و بازويش قوي بود و بدون ترس و لرز در برابر دشمن مي‌ايستاد و پاسخ مي‌داد.
انتهاي پيام/

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس